پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4305
-
الف
+

شب دهم و هنر تعزیه

حسن فتحی جزو معدود کارگردان هایی است که هنر تعزیه را با هنر نمایش درآمیخته است.

حسن فتحی جزو معدود کارگردان هایی است که هنر تعزیه را با هنر نمایش درآمیخته است.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از برنا، سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی شاید مهم ترین ساخت رسانه ملی ویژه ماه محرم باشد چراکه جدا از به کار گرفتن از یک دوره تاریخی در قصه، سریال یادآور هنر تعزیه در طول قصه و با تقابل دو شخصیت خیر و شر که فرمولی کلاسیک در آن نمایش است کلید خورد.

این سریال که با هدف پخش در ماه محرم تولید شد و اتفاقا در زمان پخش با بازخورد خوبی از سوی مخاطب مواجه شد در مختصات اولیه درام تماما ویژگی های یک قصه اصیل ایرانی همراه با چاشنی یک ملودرام عاشقانه در کنار بازگشایی کتاب تاریخ معاصر و جایگاه تعزیه موثر در اوضاع و احوال سیاسی روز را با هود به همراه داشت و تمام این فاکتورها دست به دست هم داد تا فتحی توانمندی اش را در روایات یک اثر کلاسیک به تصویر بکشد.

حسن فتحی زمانی شروع به ساخت «شب دهم» کرد که پیش از آن به خاطر سریال «پهلوانان نمی‌میرند» بسیار از سوی مخاطبان تحسین شده و مورد توجه قرار گرفته بود.

و نکته دیگر اینکه حسن فتحی اول نمی‌خواست «شب دهم» را برای تلویزیون بسازد. قصد داشت آن را در قالب یک فیلم سینمایی برای حوزه هنری کار کند. وقتی فیلمنامه را می‌نویسد متوجه می‌شود که قصه آن از سطح یک فیلم سینمایی فراتر رفته و برای همین منصرف می‌شود و آن را در چارچوب مدیوم تلویزیون پرورش می‌دهد.

گفتنی است، سریال «شب دهم» هر شب ساعت ۲۲:۰۰ از آی‌فیلم فارسی پخش و در ساعت ۶:۰۰ صبح و ۱۴:۰۰ روز بعد بازپخش می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آزادی حیدر توسط فخرالزمان

شب دهم به روایت حسن فتحی

سریال‌های آی‌فیلم برای ماه محرم

تیتراژ شب دهم + دانلود

خواستگاری حیدر از فخرالزمان

ص گ

نظر شما
ارسال نظر